WSPIERANIE NAUCZYCIELI W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW WYCHOWAWCZYCH W GRUPIE – SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ Z WYKORZYSTANIEM METODY KIDS’ SKILLS ORAZ MODELU ABC ELLISA
Pedagog specjalny Lucyna Minota oraz psycholog Beata Zawadzka poprowadziły szkolenie w formie warsztatowej dla rady pedagogicznej naszego przedszkola dotyczące metod i sposobów radzenia sobie z trudnymi zachowaniami.
Psycholog przedszkolny zaprezentowała metodę Kids’Skills – Dam radę!, która została stworzona przez fińskiego psychiatrę dr Bena Furmana i charakteryzuje się wysoką skutecznością w procesie zdobywania pożądanych umiejętności przez dzieci. „Dam Radę!” z powodzeniem może być stosowana u dzieci od ok. 3 roku życia. Metoda opiera się na kilkunastu krokach, podczas których dziecko, razem z terapeutą oraz przy wsparciu najbliższego otoczenia społecznego, konstruuje nową rzeczywistość, w której problem nie występuje. Pojawia się za to umiejętność, której dziecko się uczy i nad którą pracuje, zwiększając tym samym poczucie własnej skuteczności, pewność siebie, a także rozwijając swoje mocne strony i odnajdując nieuświadomione zasoby. Dzieci chętniej uczą się nowych umiejętności niż przyjmują informację, że są do niczego i muszą pozbyć się problemu.
Pedagog specjalny przedstawiła Model ABC Ellisa, który wyjaśnia, skąd się biorą emocje i zachowania i jaki możemy mieć na nie wpływ, pomaga również w sprawdzeniu jaką funkcję spełnia dane niepożądane zachowanie. Rozpisanie zachowania na schemat ABC umożliwia całościowe spojrzenie na problem!. Jest to obserwacja dziecka w jego środowisku, za pomocą której możemy stwierdzić jak będziemy postępować w sytuacji, w której dziecko będzie coś unikało lub będzie chciało coś uzyskać. Składowe modelu to:
A – antecedent – czyli okoliczności – coś co powoduje, że te zachowanie się pojawia – jakaś okoliczność, która się pojawia bezpośrednio przed wystąpieniem tego zachowania (bodziec).
B – behaviour – czyli zachowanie – to konkretne zachowanie które się pojawia, co dziecko robi.
C – consequence – czyli konsekwencje – czynnik, który powoduje że te zachowanie pozytywne czy negatywne się utrwala.
Psycholog, pedagog specjalny przekazały nauczycielom skuteczne narzędzia do pracy z dziećmi przejawiającymi trudności emocjonalne i behawioralne.