Co to jest integracja sensoryczna?
To proces organizacyjny docierających do ciała informacji pochodzących z poszczególnych układów zmysłowych (przedsionka odbierającego wrażenia z ruchu, dotyku, wzroku, słuchu, smaku, propriocepcji- wrażeń płynących z ciała), tak by mogły być wykorzystane w celowym kończącym się sukcesem działaniu. Podczas tego procesu współpracuje ze sobą wiele struktur mózgu, które otrzymane informacje rozpoznają, organizują, rejestrują i łączą ze sobą w taki sposób, że osoba może reagować odpowiednio do wymagań otoczenia.
Integracja Sensoryczna – terapia ruchem z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu, zapewniającego dzieciom „udaną naukową zabawę”.
Jak rozpoznać zaburzenia integracji sensorycznej?
Jeżeli dziecko:
- ma słabą równowagę, często potyka się, przewraca,
- unika zabaw związanych z brudzeniem się,
- ma opóźniony rozwój mowy,
- ma problemy z utrzymaniem uwagi nad zadaniem, nie doprowadza czynności do końca,
- ma słabą koordynację ruchową (np.: słabo wycina, rysuje),
- jest wyjątkowo wrażliwy na bodźce (np. zatyka uszy, gdy słyszy jakiś dźwięk,
- ma obniżoną wrażliwość na bodźce (np. nie zwraca uwagi na zimno, ból),
- szybko się meczy,
- jest stale w ruchu (biega, kreci się, skacze, huśta się),
- ma kłopoty z umiejętnościami samoobsługowymi (jedzenie posiłków, ubieranie się itp.),
- nie lubi zabaw ruchowych, gier sportowych,
- niechętnie dotyka zabawek i innych przedmiotów,
- nie lubi mycia twarzy, włosów, uszu,
- nie lubi obcinania paznokci, włosów,
- nie lubi określonych tkanin ubraniowych,
- nie ma ustalonej dominacji ręki (dot. dzieci powyżej 4 r. ż),
- ma nienaturalny lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem,
- podczas zajęć stolikowych często podpiera głowę,
- ma problem z nauczeniem się nowych zadań ruchowych np. jazda na rowerze.