Podstawa prawna:
- art.127 ust 5-6 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe ( Dz. U. z 2021r. poz.1082)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju (Dz. U. 2017, poz. 1635).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017r.poz. 1575 oraz Dz. U. z 2019r. poz.465)
1.
Podstawy organizacyjno – prawne:
- Statut Integracyjnego Przedszkola Publicznego nr 4 w Bartoszycach zawiera zapis regulujący możliwość prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w placówce.
- Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla dzieci zamieszkałych w Bartoszycach, odbywających edukację w przedszkolach, może być dla mieszkańców Gminy w przypadku dziecka odbywającego edukację przedszkolną w przedszkolu, na zasadach określonych przez organ prowadzący przedszkole.
- Kwalifikacje specjalistów są zgodne z niepełnosprawnością dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju i ich indywidualnymi potrzebami wskazanymi przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne w opiniach o potrzebie wczesnego wspomagania.
- Zmiany w Arkuszu Organizacyjnym Przedszkola dotyczące wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są zawarte w aneksie o ile informacje o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka nie zostały ujęte w dokumentach podstawowych zatwierdzonych przez organ prowadzący do 30 maja każdego roku.
- Do wczesnego wspomagania rozwoju przyjmowane są dzieci w wieku od 3 ( w uzasadnionych przypadkach 2,5 lat) do 7 lat, lub do czasu objęcia ich obowiązkiem szkolnym, nie później jednak niż do 9 roku życia, na podstawie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka
- Realizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka odbywa się na podstawie wskazań poradni psychologiczno- pedagogicznej i na okres wskazany w opinii.
2.
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Zespół do wczesnego wspomagania rozwoju dziecka powołuje dyrektor przedszkola.
- Pracą zespołu koordynuje dyrektor placówki, lub powołany przez niego nauczyciel.
- Powołany przez dyrektora zespół:
– ustala, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – kierunki i harmonogram działań podejmowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, uwzgledniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowania barier i ograniczeń w środowisku utrudniającym funkcjonowanie.
– opracowuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,
– ocenia postępy oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka,
– analizuje skuteczność pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadza zmiany w indywidualnym programie wspomagania stosownie do potrzeb i postępów dziecka oraz planuje dalsze działania w zakresie wczesnego wspomagania
– ściśle współpracuje w rodzicami dziecka w zakresie opracowania i realizacji programu zajęć
– nawiązuje współpracę, jeżeli zachodzi taka potrzeba, z:
- a) przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka,
- b) podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka.
3
Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- W skład dokumentacji dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju wchodzi:
– opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną,
– dokumenty dostarczone przez rodzica, mające istotny wpływ przebieg terapii, np. zaświadczenie lekarskie informujące np. o wspomaganiu farmakologicznym i jego skutkach mogących mieć wpływ na samopoczucie dziecka, jego funkcjonowanie
– dziennik oddziaływań wspomagających rozwój lub inny dokument potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem (realizacja indywidualnego programu),
– arkusz obserwacji dziecka
– indywidualny program wczesnego wspomagania dziecka
- W skład dokumentacji pracy z rodziną dziecka wchodzi:
– harmonogram współpracy zawierający działania wspierające rodzinę (spotkania, warsztaty, konsultacje, instruktaż),
- W skład dokumentacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju wchodzi:
– zarządzenie dyrektora placówki o powołaniu zespołu,
– procedura wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Integracyjnym Przedszkolu Publicznym nr 4 w Bartoszycach,
– harmonogram organizacji pracy zespołu (częstotliwość)
– określenie zakresu obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych członków zespołu (kto i za jakie zadanie odpowiada).
4.
Baza lokalowa i wyposażenie
- Wyposażenie w sprzęt i środki dydaktyczne jest zgodne z potrzebami dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju. Pomoce dydaktyczne są adekwatne do prowadzonych zajęć z dzieckiem i jego rodziną.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka prowadzone są na terenie Integracyjnego Przedszkola Publicznego nr 4 w Bartoszycach przy ulicy Bema 49.
- Miejsce i godziny pracy ustala dyrektor przedszkola .