W Integracyjnym Przedszkolu Publicznym nr4 w Bartoszycach prowadzone są zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Na zajęcia WWRD dzieci przyjmowane są na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomaganiu rozwoju dziecka, wydawanej przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Celem zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju jest przede wszystkim:
- zapobieganie pogłębianiu się nieprawidłowości rozwojowych
- pomoc dziecku w pełnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego, jakim dysponuje w zakresie funkcji poznawczych, rozwoju ruchowego, komunikacji i kontaktów społecznych.
- pomoc dziecku w budowaniu trwałych więzi i znaczących relacji z osobami w najbliższym otoczeniu.
- wyzwalanie i wzmacnianie samorzutnej aktywności społecznej, poznawczej i komunikacyjnej dziecka, przejawianej w różnych formach zabawy.
- pomoc dziecku w stopniowym osiąganiu coraz większej autonomii i samodzielności, na miarę jego potrzeb
– współpraca z rodziną:
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania
- udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem
- identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu
Zajęcia WWRD odbywają się na terenie przedszkola i prowadzone są przez zespół specjalistów, w skład którego wchodzą:
–Edyta Kołosowska – fizjoterapia, wczesna edukacja, terapia pedagogiczna, oligofrenopedagogika z podstawami pracy w klasie integracyjnej
–Lucyna Minota – fizjoterapia, wczesna edukacja, terapia pedagogiczna, oligofrenopedagogika
–Anna Popielarz – pedagogika wczesnoszkolna z elementami logopedii, oligofrenopedagogika z elementami rehabilitacji
–Ewa Szadejko –pedagogika wczesnoszkolna, oligofrenopedagogika,
–Czupajło Agnieszka – logopedia szkolna i terapia dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, pedagogika wczesnoszkolna z logopedią,
–Jagienka Olszewska – wczesna edukacja, oligofrenopedagogika
–Beata Zawadzka – neurologopedia, integracja sensoryczna, pedagogika specjalna w edukacji integracji włączającej, socjoterapia, psychologia
–Dorota Krupińska- wczesna edukacja, logopedia
–Danuta Pesta – pedagogika wczesnoszkolna, oligofrenopedagogika
–Zarzycka Renata – wczesna edukacja, oligofrenopedagogika
–Beata Stachowska-Janowicz – oligofrenopedagogika, surdotyflopedagogika, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (koordynator WWRD)