Integracja sensoryczna



Co to jest integracja sensoryczna?

To proces organizacyjny docierających do ciała informacji pochodzących z poszczególnych układów zmysłowych (przedsionka odbierającego wrażenia z ruchu, dotyku, wzroku, słuchu, smaku, propriocepcji- wrażeń płynących z ciała), tak by mogły być wykorzystane w celowym kończącym się sukcesem działaniu. Podczas tego procesu współpracuje ze sobą wiele struktur mózgu, które otrzymane informacje rozpoznają, organizują, rejestrują i łączą ze sobą w taki sposób, że osoba może reagować odpowiednio do wymagań otoczenia.

Integracja Sensoryczna – terapia ruchem z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu, zapewniającego dzieciom „udaną naukową zabawę”.

Jak rozpoznać zaburzenia integracji sensorycznej?

Jeżeli dziecko:

  • ma słabą równowagę, często potyka się, przewraca,
  • unika zabaw związanych z brudzeniem się,
  • ma opóźniony rozwój mowy,
  • ma problemy z utrzymaniem uwagi nad zadaniem, nie doprowadza czynności do końca,
  • ma słabą koordynację ruchową (np.: słabo wycina, rysuje),
  • jest wyjątkowo wrażliwy na bodźce (np. zatyka uszy, gdy słyszy jakiś dźwięk,
  • ma obniżoną wrażliwość na bodźce (np. nie zwraca uwagi na zimno, ból),
  • szybko się meczy,
  • jest stale w ruchu (biega, kreci się, skacze, huśta się),
  • ma kłopoty z umiejętnościami samoobsługowymi (jedzenie posiłków, ubieranie się itp.),
  • nie lubi zabaw ruchowych, gier sportowych,
  • niechętnie dotyka zabawek i innych przedmiotów,
  • nie lubi mycia twarzy, włosów, uszu,
  • nie lubi obcinania paznokci, włosów,
  • nie lubi określonych tkanin ubraniowych,
  • nie ma ustalonej dominacji ręki (dot. dzieci powyżej 4 r. ż),
  • ma nienaturalny lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem,
  • podczas zajęć stolikowych często podpiera głowę,
  • ma problem z nauczeniem się nowych zadań ruchowych np. jazda na rowerze.

 

Kontakt

Telefon
89 764 13 88
Adres
gen. Józefa Bema 49, 11-200 Bartoszyce
Skip to content