W naszym przedszkolu psycholog, Pani Beatka, we współpracy z wychowawcą, Panią Jolą, realizuje projekt „ Przedszkole dostępne dla wszystkich”. W ramach, którego wdrażana jest interwencja w grupie „ Wiewióreczki” nt. Porozumienie Bez Przemocy. Celem interwencji jest rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci w wieku przedszkolnym oraz zwiększanie zasobów grupowych takich jak poziom empatii, zaufania oraz komunikowania bez przemocy w grupie. Interwencja polega na wprowadzeniu elementów strategii postępowania Porozumiewania Bez Przemocy w grupie dzieci, tj. wyjaśnienie “Czterech kroków dobrej rozmowy” oraz na czym polega język Żyrafy i Język Szakala. Dzieci zaznajomione z koncepcją PBP ćwiczą umiejętności opisywania sytuacji, wyrażania uczuć i potrzeb oraz formułowania próśb za pomocą gry planszowej Żyrafa.
Główne założenia metody opierają się na czterech podstawowych filarach: umiejętności obserwacji, komunikowaniu uczuć, mówieniu o potrzebach oraz proszeniu, a prezentowane są dzieciom za pomocą postaci (pacynek lub ilustracji) Szakala i Żyrafy. Dzięki wykorzystaniu łatwych do zapamiętania bohaterów, w wyraźny sposób można zaprezentować różnice w sposobach komunikacji Żyrafy i Szakala oraz uczyć umiejętności składających się na Język Żyrafy. Dzieci uczą się umiejętności społecznych i emocjonalnych poprzez odgrywanie scenek modelujących pożądane zachowania oraz grając w grę planszową, która pozwala przedszkolakom wspólnie z dorosłym doskonalić zdolności konieczne do „ mówienia językiem Żyrafy”. Porozumienie Bez Przemocy Marshalla B. Rosenberga opiera się na łatwych do zapamiętania założeniach dotyczących komunikacji. Urok tej metody polega na prostocie i atrakcyjności – szczególnie dla dzieci. Prostota dotyczy wprowadzenia modelu komunikacji bazującego na faktach wynikających z obserwacji oraz mówieniu „od siebie” czyli o swoich przeżyciach i potrzebach. Ten sposób komunikacji, to właśnie Język Żyrafy, która potrafi powstrzymać się od agresywnych reakcji, a jest przy tym szczera i konkretna, a dzięki temu skuteczna i lubiana przez innych. Przeciwieństwem Żyrafy jest Szakal, który myśli tylko o sobie i zrobi wszystko, aby osiągnąć swój cel. Szakal, to drapieżnik, który chętnie ocenia, krytykuje, udziela porad, a nawet obraża inne osoby.
Gra Żyrafa została stworzona w oparciu o założenia Porozumienia Bez Przemocy, odwołuje się jednak do szerszego spektrum umiejętności społeczno-emocjonalnych takich jak:
- Rozwijanie zdolności obserwacji i umiejętności opisywania sytuacji za pomocą słów.
- Rozwijanie wiedzy o emocjach, autorefleksji, nazywania uczyć swoich i innych, a także umiejętności werbalizacji emocji (stąd w niektórych zadaniach pojawia się konieczność „opisu za pomocą słów”). Zadania w grze wspierają także odwagę w zakresie ujawniania swoich stanów innym osobom.
- Rozwijanie analizy własnych potrzeb oraz obserwacji potrzeb a także intencji innych osób.
- Rozwijanie zdolności proszenia, przezwyciężanie trudności związanych z wyrażaniem swoich oczekiwań w stosunku do innych osób.
- Zwiększanie empatii, wrażliwości na potrzeby innych osób, zdolności do dzielenia się prywatnymi spostrzeżeniami dotyczącymi potrzeb i emocji.
- Rozwija zdolność czekania (odraczania gratyfikacji), a także naukę radzenia sobie z porażką – przegrywania (co dla wszystkich przedszkolaków jest bardzo trudne).