Założenia projektu
Głównym założeniem projektu „Z EDUMUZ w logopedię” jest profilaktyka logopedyczna prowadzona w oparciu o piosenki Marii Zofii Tomaszewskiej w grupach przedszkolnych.
Projekt od 1 września do 15 maja będzie realizowany w czterech grupach Przedszkolnych: Słoneczka, Biedronki, Motylki oraz Kotki.
Autorkami i koordynatorkami projektu są nauczycielki Agnieszka Czupajło – Integracyjne Przedszkole Publiczne nr 4 w Bartoszycach oraz Agata Chmura – Przedszkole Samorządowe „Tęczowa Kraina” w Alwerni z filią w Grojcu, w ścisłej współpracy z panią Marią Zofią Tomaszewską. Zadaniem uczestników jest realizacja zadań określonych w harmonogramie. Sposób wykonania zadania jest dowolny i zależy od inwencji nauczyciela.
Cele główne: wynikające z Podstawy Programowej Przedszkola
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze rozwoju.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności) dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka – mowy, zachowania, ruchu, muzyki, tańca, śpiewu.
Cele szczegółowe w zakresie profilaktyki logopedycznej:
– ćwiczenia na wyrazach dźwiękonaśladowczych
– ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego ( faza wydechu)
– ćwiczenie natężenia , tempa i barwy głosu
– rozwijanie słuchu fonemowego
– usprawnianie funkcji językowych w zakresie budowania zdania
– usprawnianie narządów artykulacyjnych
– kształtowanie nawyku prawidłowej wymowy głosek ustnych i nosowych ( m, b)
– wdrażanie do koncentracji na bodźcach słuchowych
-zwrócenie uwagi na prawidłową realizację głosek: k, g, h, s, sz, r
– różnicowanie głosek opozycyjnych
-usprawnianie pionizacji języka
Cele szczegółowe w zakresie zajęć umuzykalniających:
– rozwijanie poczucia rytmu
– uwrażliwianie na odgłosy otaczającego świata
– rozwijanie refleksu, słuchu i pamięci muzycznej
– rozwijanie pamięci słuchowej
– zwrócenie uwagi na wartości terapeutyczne : wyciszenie, uspokojenie
– rozwijanie wyobraźni ruchowej
– rozwijanie koncentracji i podzielności uwagi
– uwrażliwianie na głośność i dynamikę dźwięków
– usprawnianie koordynacji słuchowo – ruchowej
– wdrażanie do zespołowego wykonywania zadań