Gimnastyka korekcyjna wad postawy
prowadzące zajęcia:
mgr Edyta Kołosowska
mgr Lucyna Minota
Jest formą działalności terapeutycznej w odniesieniu do dzieci z wadami postawy. Są to dzieci, u których wady postawy są wynikiem słabego umięśnienia, dystonii mięśniowej oraz nieprawidłowego nawyku w utrzymaniu postawy ciała.
Gimnastyka korekcyjna wad postawy w przedszkolu obejmuje działania kompensacyjno-terapeutyczne, na które składają się ćwiczenia kształtujące utrzymanie poprawnej postawy, rozciągające mięśnie klatki piersiowej i zginaczy stawu biodrowego, wzmacniające mięśnie brzucha, grzbietu, pośladków, ćwiczenia wyprostne, ćwiczenia antygrawitacyjne.
Zajęcia prowadzone są w oparciu o Program korekcyjno-wyrównawczy wad postawy.
Prowadzenie zajęć ma na celu:
a) działanie profilaktyczne – mające na celu uchronienie dzieci przed wystąpieniem wad postawy;
b) działanie korekcyjne – przeciwdziałanie utrwalaniu lub pogłębianiu zaistniałych wad postawy;
c) kształtowanie nawyku prawidłowej postawy;
d) poprawę ogólnej sprawności fizycznej poprzez prowadzenie ćwiczeń równoważnych, zwinnościowych, oddechowych, wzmacniających mięśnie posturalne;
e) zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu poprzez wprowadzenie np. gier i zabaw ruchowych.
Zajęcia gimnastyki korekcyjnej w naszym przedszkolu prowadzone są dwa razy w tygodniu w każdej grupie przedszkolnej podzielonej na dwa zespoły ze względu na występującą wadę postawy, trwające od 15 do 30 minut w zależności od wieku dzieci.
Podczas zajęć nauczyciele rehabilitanci prowadzą działania nowatorskie: Gimnastyka korekcyjna wad postawy w formie opowieści ruchowej przy muzyce klasycznej pt.: „W krainie Pani muzyki” – odbywają się raz w miesiącu. Mają one na celu umożliwienie dziecku wyrażenie własnej inwencji i ekspresji ruchowej z wykorzystaniem elementów korekty.
W dobie dzisiejszej cywilizacji, gdzie dzieci dużo siedzą; przed telewizorem, przed komputerem, coraz mniej się ruszają, rzadziej wychodzą na świeże powietrze narażone są na występowanie wad postawy – w efekcie trzeba później korygować wady ich postawy. Zasadne staje się prowadzenie gimnastyki korekcyjnej w przedszkolu i kontynuacja zabaw i ćwiczeń w domu.
Należy pamiętać, że wady postawy same nie ustąpią, dzieci nie wyrastają z nich, nieleczone utrwalają się i pogłębiają. Zapobieganie wadom powinno sprowadzać się do zapewnienia im wszechstronnej, zgodnej z potrzebami rozwojowymi aktywności ruchowej, kształtowaniu nawyku utrzymania poprawnej postawy, odpowiedniego odżywiania się, dostosowania sprzętów domowych (krzesełka, stoliki), do wysokości dziecka oraz unikania sytuacji sprzyjających rozwojowi wady.
Do pobrania – Gazetka dla rodziców dotycząca wad postawy